Tatra 815 VD 10 300 4x4.1
Rallye Paris Dakar 1988

Tatra 815 VE

text: Miloš Drábek - 2003-03

Tatra 815 VD 10 300 4x4.1
Předlohou modelu byl vůz Tatra 815 4x4, který stál na startu 10. ročníku Rallye Paris - Alger - Dakar v roce 1988. Posádku tvořili Karel Loprais, Radek Stachura a Tomáš Mück. Vůz měl startovní číslo 607. Třetí "tatrovácká" účast na nejtěžší rallye přinesla poprvé to nejcennější umístění pro tuto tovární značku. Tatra 815 se startovním číslem 607 zvítězila v kategorii kamiónů a v celkovém pořadí osobních automobilů a kamiónů se umístila na 19. místě. Úspěch československých kamiónů završila posádka ve složení Moskal - Vojtíšek - Záleský na LIAZu se startovním číslem 617, která obsadila v kategorii kamiónů 2. místo s odstupem 9 min a 23 sec. a celkově pak 21. místo.



Model vozu byl vydán v roce 1989 v nakladatelství Albatros v edici Plastické vystřihovánky (č. publikace 7885) společně s modelem kamionu LIAZ. Model automobilu Tatra má podobu vozu po technických přejímkách, před startem do první etapy závodu. Dostupnost tohoto modelu na trhu je ještě obtížnější než u modelu předešlého. Pořizovací cena v době vydání 8 Kčs. Proti předchozímu modelu Tatry 6 x 6 pokročilo technické zpracování o velký krok kupředu, model má velmi detailně propracovaný podvozek s centrální rourou, pružící zadní nápravou, výkyvnou přední nápravou včetně natáčení předních kol. Přestože je model nakreslen ručně, plně odpovídá své předloze.

Autorem modelu je všem dobře známý konstruktér papírových vystřihovánek Ing. arch. Richard Vyškovský. Model je zpracován ve standardním měřítku 1:32 v rozsahu 4,2 samostatných listů formátu B4 pro stavební díly. Podrobný návod v rozsahu 2,5 strany formátu B4 (včetně několika návodných kreseb) provede modeláře stavbou modelu přes všechny důležité kroky a úskalí stavby modelu. Celkový počet dílů pro stavbu: 125 (číslovaných), 214 (jednotlivých včetně několika nepapírových dílů). Stupeň obtížnosti není uveden. Model je vytištěn na papíru s vyšší gramáží, která je vhodná pro plachtu nástavby a kabinu, ale při zpracování drobnějších detailů působí obtíže. Listy vystřihovánky jsou vloženy do obálky s fotografiemi modelů (sešit obsahuje ještě model vozu Liaz 111.154 Dakar '88), na první vnitřní straně obálky je sešit vystřihovánek doplněn článkem o dosavadní československé účasti kamiónů Tatra a LIAZ na Rallye Paříž - Dakar.

Při provádění obvyklých přípravných prací je nutné si připravit několik nepapírových dílů - osiček ze špejlí a špendlíků pro přední nápravu. Stavba modelu začíná podvozkem, kde je nutné nechat dobře proschnout pod zátěží rám podvozku, aby se později nezkroutil. Při stavbě kabiny je nutné dbát na dokonalé rýhování při tvarování boků kabiny vzhledem k vyšší gramáži papíru. Při stavbě zadní nástavby se díky podrobnému popisu prací nevyskytly nejmenší problémy. Po osazení nákladového prostoru zbývá dokončit nádrže, kryty a blatníky a kola. Kola u tohoto modelu jsou opět vyrobena technologií navíjením proužku papíru od samého středu kola. Je to metoda pracná a zdlouhavá a jediným pozitivem je, že celý model je těžší a lépe se pak pohybuje po podložce. Po osazení kol zbývá dokončit doplňky a provést barevné retušování "zbylých" bílých hran na modelu, které nebyly zaretušovány v průběhu stavby. Retušování provádím vodovými barvami, které se dají namíchat do potřebných odstínů. Na závěr provedeme přestříkání modelu několika tenkými vrstvami bezbarvého laku, které model zpevní a oživí barvy.

Model první vítězné "dakarské" Tatry je velice atraktivní a působivý a určitě se stane středem pozornosti každé sbírky papírových modelů.